VDU konferencijoje – pasaulinių prekių ženklų įžvalgos, intelektinės nuosavybės diskusijos ir naujas bendradarbiavimo etapas

    Intelektinė nuosavybė kaip atrasti konkurencinį pranašumą

    Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) daugiafunkciniame mokslo ir studijų centre spalio 30 d. įvyko konferencija: „Intelektinė nuosavybė: kaip atrasti konkurencinį pranašumą?“. Renginyje savo įžvalgomis ir patarimais dalinosi žinomų prekių ženklų atstovai iš „Thermo Fisher Scientific“, „Triniti Jurex“, „Orbio World“ ir „Kakė Makė“, o konferencijos pradžią pažymėjo pasirašyta bendradarbiavimo sutartis tarp VDU ir Valstybinio patentų biuro (VPB).

    Bendradarbiavimo sutartį pasirašė VDU prorektorius mokslui ir inovacijoms Dr. Rolandas Urbonas ir VPB direktorė Vita Kiriliauskaitė.

    Naujas bendradarbiavimo etapas su VDU

    „Inovacijos prasideda nuo idėjų, bet jos tampa vertingos tik tada, kai gebame jas apsaugoti ir paversti konkurenciniu pranašumu, –  sveikinimo žodžiu renginį atidarė Dr. R. Urbonas. – Šis susitarimas yra universiteto įsipareigojimas auginti kūrybišką ir drąsią akademinę bendruomenę, kuriančią ateitį kartu su verslu ir valstybės institucijomis.“

    „Pasirašytas bendradarbiavimo susitarimas – tai daugiau nei formalumas. Tai žingsnis link stipresnės Lietuvos inovacijų ir intelektinės nuosavybės ekosistemos, kurioje idėjos ne tik gimsta ir auga, bet ir kuria vertę, – teigė V. Kiriliauskaitė. – Tai įsipareigojimas veikti kartu – dalintis žiniomis, skatinti kūrybą ir stiprinti ryšius tarp mokslo, verslo bei žmonių, kurie tiki, kad bendradarbiavimas yra tikrasis pokyčių variklis.“

    VPB direktorė taip pat skaitė pranešimą apie intelektinės nuosavybės apsaugos naudas konkurencingoje verslo aplinkoje, o jame išskyrė nusistovėjusias tendencijas Lietuvoje.

    „Išsiskiriame iš kitų Baltijos šalių valstybių, kadangi pas mus sparčiai registruojami prekės ženklai. Verslai vis labiau supranta prekių ženklo vertę, kuri sukuria galimybę išsiskirti iš kitų konkurentų ir užsitikrinti savo įvaizdį vartotojų akyse, – sakė V. Kiriliauskaitė. – Dizainas irgi užtikrina apsaugą produkto išvaizdai, bet pasaulio mastu yra diskutuojama, kodėl šis apsaugos būdas sulaukia tokio mažo dėmesio lyginant su kitais. Lietuva nėra išimtis.“

    VDU prorektorius mokslui ir inovacijoms Dr. Rolandas Urbonas ir VPB direktorė Vita Kiriliauskaitė

    VDU prorektorius mokslui ir inovacijoms Dr. Rolandas Urbonas ir VPB direktorė Vita Kiriliauskaitė

    Pasaulinių prekių ženklų įžvalgos ir patarimai

    „Kakė Makė“ – geras pavyzdys, įrodantis, jog prekių ženklo ir dizaino apsauga yra veiksminga. VDU konferencijoje prekių ženklų komandos vystymo vadovė Simona Krasauskienė pasidalino istorija, kaip „Kakė Makė“ užkariavo pasaulio vaikų meilę.

    „Mes jau daugiau nei 10 metų gyvename tik iš intelektinės nuosavybės. Mes nieko negaminame, o visos mūsų investicijos ir pajamos yra tik intelektinė nuosavybė. Turbūt esame daugiausiai licencijuojamas prekės ženklas Baltijos šalyse, – kalbėjo VDU Ekonomikos ir vadybos fakulteto alumnė S. Krasauskienė. – Mūsų didžiausias prioritetas yra apsauga. Esame užregistravę vardus, visų personažų išvaizdą ir žadame registruoti dar daugiau dalykų. Licencinis verslas – tai partnerysčių verslas, kuriame jungiasi žmonės, bet Lietuvos verslai apie jį dar mažai supranta.“

    „Kakė Makė“ ir „Nelly Jelly“ prekių ženklų komandos vystymo vadovė Simona Krasauskienė

    „Kakė Makė“ ir „Nelly Jelly“ prekių ženklų komandos vystymo vadovė Simona Krasauskienė

    Lietuvos intelektinės nuosavybės teisės ekspertė, advokatė ir Europos patentinė patikėtinė Vilija Viešūnaitė savo pranešime taip pat akcentavo bendradarbiavimo svarbą kuriant naujus produktus.

    „Kalbant apie gynybos ir saugumo pramonę, pagalvokime apie tanką ar karinį laivą. Jis tikrai nėra pastatomas tik vienos įmonės intelektinės nuosavybės pagalba, todėl bendradarbiauja daug įmonių. Tik bendradarbiavimo pagalba galime sukurti kažką naujo, kas veda pasaulį į priekį, – teigė daugiau nei 20 metų patirtį intelektinės nuosavybės tematikoje sukaupusi Baltijos šalių advokatų kontoros „Triniti Jurex“ atstovė V. Viešūnaitė. – Edukuokime savo darbuotojus ir kurkime intelektinės nuosavybės kultūrą. Nuo žemiausios iki aukščiausios grandies, visi turi galvoti apie inovacijas ir kaip jas apsaugoti. Mano nuomone, žmogus, kuris atsakingas už įmonės intelektinę nuosavybę, turėtų būti vadovo dešinioji ranka. Pagalvokite, kur Jūsų įmonės struktūroje yra asmuo, atsakingas už intelektinę nuosavybę, ir kiek jis tiesiogiai bendrauja su vadovais.“

    Lietuvos intelektinės nuosavybės teisės ekspertė, advokatė ir Europos patentinė patikėtinė Vilija Viešūnaitė

    Lietuvos intelektinės nuosavybės teisės ekspertė, advokatė ir Europos patentinė patikėtinė Vilija Viešūnaitė

    Apie patentavimą ir ką reiškia valdyti intelektinės nuosavybės portfelį, kai tavo atstovaujama įmonė „Thermo Fisher Scientific“ yra viena pasaulio lyderių biotechnologijų srityje, savo pranešime pristatė Europos patentinė patikėtinė ir biotechnologė Indrė Jackūnė.

    „Biotechnologijų srityje patentavimas pirmiausiai naudojamas investicijų apsaugojimui. Tiek naujų technologijų kūrimas, tiek naujo produkto  išleidimas sudaro daugybę procesų. Prie to dirba didelė komanda ir šis procesas yra standartizuotas, – VDU renginyje dėstė I. Jackūnė. – Stipri intelektinės nuosavybės strategija pasižymi suderinamumu su verslo strategija, kelių intelektinės nuosavybės formų kombinavimu ir nuolatine priežiūra bei tobulinimu.“

    Europos patentinė patikėtinė ir „Thermo Fisher Scientific“ atstovė Indre Jackūnė

    Europos patentinė patikėtinė ir „Thermo Fisher Scientific“ atstovė Indre Jackūnė

    Tuo metu intelektinės nuosavybės teisių gynimo komandos vadovė Ernesta Kavolėlienė su VDU konferencijos dalyviais pasidalino „Orbio World“ intelektinės nuosavybės portfelio kūrimo ir valdymo subtilybėmis.

    Kavolėlienė užima vadovaujančias pareigas Lietuvos įmonėje, kuri kuria grožio, sveikatingumo, elektronikos ir namų apyvokos prekes bei prekiauja jomis beveik visame pasaulyje. „Orbio World“ metinės pajamos siekia 250-300 mln. Eur.

    „Komandoje turime analitikus, kurie kasdien tikrina elektroninę erdvę – stebi intelektinės nuosavybės pažeidimus. O tų pažeidimų yra labai daug, – apie intelektinės nuosavybės apsaugos iššūkius pasakojo E. Kavolėlienė. – Produktus giname dizaino teisės pagrindu, juos kopijuoti yra be galo paprasta. Todėl monitoringą atliekame 26 platformose ir žmogiškuosius išteklius (analitikus) apjungiame su dirbtinio intelekto įrankiais. Žmonės neranda to, ką randa dirbtinis intelektas, o dirbtinis intelektas neranda to, ką randa žmonės.“

    „Orbio World“ Intelektinės nuosavybės teisių gynimo komandos vadovė Ernesta Kavolėlienė

    „Orbio World“ Intelektinės nuosavybės teisių gynimo komandos vadovė Ernesta Kavolėlienė

    Panelinė diskusija apie intelektinę nuosavybę

    Kavolėlienė kartu su I. Jackūne, V. Kiriliauskaitė ir VDU Mokslo ir inovacijų departamento direktoriumi dr. Dariumi Milčiumi panelinėje diskusijoje diskutavo apie tai, kaip pasitelkus intelektinę nuosavybę atrasti konkurencinį pranašumą.

    VDU Mokslo ir inovacijų departamento direktorius diskusijoje tarp įmonių atstovų ir Europos patentinių patikėtinių pateikė universiteto požiūrį į intelektinę nuosavybę.

    „Ateityje tarp studentų norėčiau matyti didesnę konkurenciją, susijusią su intelektine nuosavybe. Pavyzdžiui, universitetuose būtų vertinami tie studentai, kurie net studijavimo metu kuria technologijas, patentus. Kad jie turėtų tam tikrus privalumus, pagalbą iš universiteto, – mintį išsakė Dr. D. Milčius. – JAV, kur inovacijų kultūra yra pažengusi toliau nei pas mus, tu gali pirmame kurse gauti finansinę paramą, aprašyti ir išbandyti savo technologijas. Mūsų jaunimas vengia bandyti patentuoti savo idėjas, jas pristatyti, apginti ir komercializuoti.“

    Konferenciją organizavo VDU Komunikacijos ir technologijų perdavimo centras (KTPC), vykdantis „EDIH4IAE.LT“ projektą, ir VPB. Jei nepavyko sudalyvauti konferencijoje, sekite KTPC naujienas ir nepraleiskite renginių ateityje.

    Esant poreikiui KTPC kviečia mokslininkus į konsultaciją aptarti intelektinės nuosavybės komercializavimo strategijas. Plačiau.