fbpx

    Verslo inkubatoriai – neatrastos galimybės

    Nors verslo inkubatoriai Lietuvoje veikia jau gerus 20 metų, vis tik jų veikla apipinta nemažai mitų arba neįsivaizduojama, kuo yra geriau įsikurti verslo inkubatoriuje negu tiesiog nuomotis patalpas. Pirmiausia reikia atkreipti dėmesį, kad inkubavimo paslaugos dažniausiai susideda iš dviejų dedamųjų: patalpų nuomos ir papildomų paslaugų paketo. Tačiau tenka pastebėti, kad Lietuvoje kai kurie veikiantys inkubatoriai koncentruojasi daugiau į patalpų nuomą ir iki galo neišpildo antrosios itin verslui svarbios dalies. Kaip teigia VDU Komunikacijos ir technologijų perdavimo centro vadovas Edvinas Samys situacija su verslo inkubatoriais stipriai keičiasi į gerąją pusę ir šiai dienai galime daugiau išgirsti apie inkubatorių papildomas paslaugas įsikūrusiems verslams: pradedant nuo idėjų vystymo, verslo vystymo ir plėtros ir baigiant pardavimo strategijomis, akceleratoriais ir finansavimo šaltinių pritraukimu. Todėl verslo inkubatorius tampa svarbiu verslo partneriu, ypatingai verslo pradžioje.

    Pirmiausia į verslo inkubatorius dažniausiai patenka jaunos, tik pradedančios veikti įmonės. O veiklos pradžioje kyla nemažai iššūkių. Galima pastebėti, kad besikuriantys arba neseniai susikūrę verslai dažnai stokoja finansų, patirties ir žinių. Jeigu verslo inkubatorius koncentruojasi ne tik į patalpų nuomą, bet ir į verslo vystymą, įsikūrus inkubatoriuje, kylančias jauno verslo problemas lengviau suvaldyti dėl gaunamos ekspertinės pagalbos. Dažnai inkubatoriai finansinius klausimus padeda spręsti tiek lengvatinėmis nuomos sąlygomis, tiek netoli nuo inkubatoriaus esantys investuotojai, kurie nuolatos ieško perspektyvių verslų. Dar vienas svarbus momentas, kad inkubatorius yra bendruomenė. Kitos įmonės veikiančios inkubatoriuje labiau linkusios bendradarbiauti, atrasti sąlyčio taškų keičiantis paslaugomis, kompetencijomis, o kartais ir kritiniu mąstymu. Taip pat bendradarbiavimas perauga į bendrus projektus. Daugelyje inkubatorių veikia ir kompetentingos ekspertų komandos, kurios ne tik vysto paties inkubatoriaus veiklas, tačiau gali prisidėti žiniomis ir kompetencijomis prie spartesnio verslo augimo. Įsikūręs verslas inkubatoriuje tampa bendros ekosistemos dalimi, kuri sukuria ir papildomas pridėtines naudas.

    VDU verslo inkubatoriuje įsikūręs Komunikacijos ir technologijų perdavimo centras. Anot KTPC vadovo Edvino Samio KTPC vienas iš tikslų yra užtikrinti progresyvų mokslo – verslo bendradarbiavimą, o taip pat išgirsti poreikius inkubatoriuje įsikūrusio verslo. Esame vienas inkubatorių, kuris turi specialistus konsultuojančius inovacijų rinkodaros srityje, komercializacijos etapuose, finansavimo paieškoje ir intelektinės nuosavybės apsaugos srityje. Tačiau VDU verslo inkubatorius yra vienas iš nedaugelio, kuris siūlo ne tik biuro, bet ir MTEP laboratorijų patalpas kartu su juose esančia MTEP tyrimams reikalinga įranga. Patalpos taip pat yra unikalioje vietoje, kur šalia galima rasti daugiau nei 30 skirtingų laboratorijų, todėl šios patalpos yra labai patrauklios biotechnologijų, agro, gamtos ir IT inovacijas kuriančioms komandoms. Advokatų kontora Šimonis ir partneriai buvo įsteigta VDU Komunikacijos ir technologijų perdavimo centre turint tikslą specializuotis inovatyvių mokslo, energetikos, statybos, žemės ūkio ir maisto teisės projektų srityje. Advokatas Mindaugas Šimonis pažymėjo, kad tarpdiscipliniškumas ir mokslo bei praktikos sinergija yra būtinos sąlygos teikiant aukštos kokybės teisines paslaugas.

    Vis tik verslo inkubatorius yra laikina stotelė, kaip jau buvo minėta itin tinka pradžiai, bet toliau augant verslui plėtros galimybės menkos. Vidutiniškai įmonė verslo inkubatoriuje praleidžia apie 3 metus. Toks laiko tarpas yra pakankamas nusistovėti visiems verslo procesams ir pasiruošti plėtrai. 2020 m. iš VDU verslo inkubatoriaus išsikraustė UAB „Sotu Sotu“, kurio vadovė Edita Danilčenko. Įmonė kaip tik buvo įsikūrusi gamybai pritaikytose patalpose ir pasak įmonės vadovės, tai buvo vienas geriausių sprendimų verslo pradžiai. Patalpos atitinka visus higienos reikalavimus, yra tinkamai išplanuotos, o taip pat nemažai dėmesio KTPC komanda skyrė įmonės produktų viešinimui parodose, konferencijose ir kituose renginiuose. KTPC inovacijų rinkodaros specialistė Aistė Ragauskaitė tikina, kad vis tik verslo inkubatorius pritraukia išskirtinius produktus, paslaugas teikiančias įmones. Itin dažnai sprendimai sukurti bendradarbiaujant su mokslu, todėl stengiamasi pristatyti tiek sėkmės istorijas, tie skirti nemažai komunikacijos dėmesio dar labiau prisidedant prie inkubatoriuje įsikūrusių verslų augimo.

    Kvietimo įsikurti VDU verslo inkubatoriuje naujos verslo įmonės sulaukia ne dažnai, kadangi verslai vidutiniškai praleidžia 3 metus, tad naujo konkurso galima tikėtis tik po 3 metų. 2020 m. pokyčių metai ir dauguma įmonių plėtoja savo verslus jau kitur, tad tiek biuro patalpose, tiek laboratorijose laukiama naujakurių. Naujų bendruomenės narių konkursas vyksta iki 2020 m. gruodžio 15 d., o daugiau informacijos ktpc.vdu.lt.